torstai 4. maaliskuuta 2010

Unihäiriö

Olen aina tiennyt, ettei vuorokausirytmini ole normaali. Ihan jo ala-asteella kesälomilla valvoin yöt ja nukuin päivät. Herääminen on aina ollut tuskaa, välillä jopa mahdotonta. Ylä-asteella se meni siihen, että ehdin kouluun siinä ruokiksen aikoihin. Töihin olen useimmiten selvitytynyt ajoissa, mutta on niitäkin kertoja, etten kertakaikkiaan ole herännyt kelloon tai olen sammuttanut sen unissani. Minun pitää muutenkin torkuttaa vähintään puoli tuntia, en millään pysty nousemaan heti kellon soitua.

Osastohoidossa ollessani tästä tuli puhetta lääkärin kanssa. Hän puhui siitä unihäiriönä. Eilen kun kävin tällä samaisella lääkärillä, hän kysyi onko tätä unihäiriötä koskaan yritetty hoitaa melamiinilla (meniköhän oikein, joku sellainen kuitenkin). En ollut edes tiennyt, että tähän voisi olla hoitoa, olin kuvitellut vain olevani ilta-ihmisiä, mutta kuulemma minulla on viivästynyt vuorokausirytmi ja sain nyt sitten lääkkeen siihen. Minun on hyvin, hyvin vaikea uskoa, että tämä ongelma ratkeisi ikinä. Voiko lääke oikeasti auttaa ja miksei kukaan ole antanut minulle sitä lääkettä aikaisemmin?!

Tämän aamun perusteella lääke tulee todella tarpeeseen, kunhan vain saan aikaiseksi käydä ostamassa sitä. Menin nukkumaan siinä puolenyön aikoihin ja mies herätti minut aamulla kauhealla vouhotuksella. Hänen puhelimensa oli pudonnut vessanpönttöön ja hän tarvitsisi minun puhelimeni mukaan töihin. Minulla ei ole muuta herätyskelloa kuin kännykkäni, mutta koska minulla ei mitään menoa ollut, annoin puhelimeni, miettien että mahdankohan herätä ikinä. Jossain vaiheessa heräsin kyllä ja oli tarkoitus noustakin, mutta koska en siihen heti kykene, eikä minulla ollut sitä torkutinta, niin nukahdin uudestaan. Kun sitten jälleen heräsin, oli ihan sellainen olo, että kellon täytyy olla tosi paljon. Veikkailin että lähemmäs yksi, mutta toivoin hartaasti, että alle puolenpäivän. Ja kilinkellit! Raahauduin alakertaan katsomaan kelloa ja se oli jo puoli kolme. Siis puoli kolme! Käsittämätöntä! Ja minä kun olisin voinut hyvin jatkaakin vielä unia, pakotin itseni ylös. Kiltti lääke, tee ihmeitä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti